A A A

SHY en Ymere hebben samen een Digitaal Klantenpanel opgericht. Met het Klantenpanel willen SHY en Ymere een dwarsdoorsnede van de huurders betrekken bij de beleidsontwikkeling van Ymere.

In mei is er een onderzoek uitgezet in het Digitaal Klantenpanel met de vraag waar de huurders vinden dat Ymere voor moet staan. Bijna 800 panelleden hebben de moeite genomen om de vragenlijst in te vullen. De resultaten zijn verwerkt in acht adviezen. SHY zal deze adviezen inbrengen in het overleg met Ymere over de nieuwe Ondernemingsstrategie.

De vragenlijst begon met de vraag waar de huurders vinden dat Ymere nu voor staat. Alhoewel het beeld over het algemeen positief is (“Voor een goede woningbouwvereniging die vernieuwend is en ook met de bewoners meedenkt.”), kwam er ook uit naar voren dat het bij een deel van onze huurders niet duidelijk is waar Ymere nu voor staat: “Woningen verspreid. Geen duidelijk gezicht. Meer zakelijk dan persoonlijk.” Uiteraard is dit laatste iets waar SHY met Ymere voor de nieuwe Ondernemingsstrategie aan wil werken.

Advies 1: Ymere moet zich niet alleen richten op lagere inkomens.
De meerderheid vindt dat Ymere haar doelgroep ruimer moet maken. Huishoudens met een inkomen tot € 45.000 hebben het ook moeilijk op de woningmarkt. Daarnaast pleiten panelleden er ook voor dat er niet alleen naar inkomen, maar ook naar lasten wordt gekeken. Tenslotte vinden ze dat de huren niet alleen omhoog gaan, maar ook weer naar beneden kunnen.

Advies 2: Draagvlak voor ondersteuning van huurders die het moeilijk hebben
Het is goed om aan huurders die het niet alleen financieel moeilijk hebben een steuntje in de rug te geven door bijvoorbeeld ondersteuning te bieden bij het op orde maken van hun administratie. “De hele samenleving is erbij gebaat dat een situatie niet verslechtert. Door hulp zien deze mensen het leven misschien weer positiever en zijn hun vooruitzichten beter”. Echter, het is hierbij wel van belang dat Ymere duidelijk maakt waarom zij dit doet, wat haar rol is én hierin samenwerkt met andere instanties.

Advies 3: Betaalbaar wonen in de regio is een grote verantwoordelijkheid voor Ymere
Het betaalbaar houden van woningen ook in populaire gebieden vinden panelleden heel belangrijk. “Als betaalbare huurwoningen uit de binnenstad verdwijnen zal Amsterdam steeds ‘witter’ en eentoniger worden. Bovendien is het Ymere ’s verantwoordelijkheid om segregatie tegen te gaan”. Maar gezien de reacties is het wel van belang dat Ymere beter uitlegt wat ‘Betaalbaar wonen in de regio’ precies betekent. Panelleden koppelen dit aan gemengde wijken: je moet overal betaalbare woningen hebben.

Advies 4: Het actief woningen aanbieden, niet alleen aan nieuwe huurders, is een goed idee!
Ruim 85% van de panelleden zouden het goed vinden als Ymere actief woningen gaat aanbieden aan haar huurders als ze denkt dat die beter passen bij hun leefstijl of portemonnee. Panelleden vinden het wel van belang dat Ymere hierover transparant is en ook duidelijkheid geeft over eventuele gevolgen in de huurprijs.

Advies 5: Andere bedrijven mogen ook diensten aan huurders leveren.
Het is goed als Ymere een aannemer direct naar de huurder toe laat gaan om bijvoorbeeld de dakgoot te repareren in plaats van Ymere Service. “Dat is nu hier het geval en deze presteren beter dan Ymere zelf.” Van belang is wel dat Ymere duidelijk is over waar de verantwoordelijkheden liggen en hoe het zit met de afhandeling van klachten. Het contact met Ymere moet niet verloren gaan.

Advies 6: Het is belangrijk dat Ymere zich in blijft zetten voor leefbaarheid.
Ruim 62% van de panelleden vindt dat Ymere een grote verantwoordelijkheid heeft in het prettig wonen. Dat wil zeggen dat Ymere niet alleen maar aandacht heeft voor het fysieke onderhoud, maar zich ook blijft richten op activiteiten die het welzijn van mensen in de buurt verbetert. “Als de buurt gezellig, schoon en veilig is zijn mensen ook bereidt tot het samen zorgen voor een betere buurt.” Van belang is wel dat de activiteiten echt gedragen worden door de bewoners zelf.

Advies 7: Gemengde wijken vraagt om maatwerk
Panelleden hechten er waarde aan dat Ymere zich in wil blijven zetten voor naar inkomen gemengde wijken, want “anders krijg je een soort getto’s en daardoor verpaupering”. Wel vraagt menging maatwerk, want voor iedere buurt en zelfs op complexniveau gelden weer andere verhoudingen.

Advies 8: Goed dat Ymere zich verantwoordelijk voelt voor het milieu.
Een meerderheid van de panelleden vindt het een goed idee dat Ymere blijft investeren in energiebesparing in woningen, voorlichting aan huurders en het gebruik van de minst milieubelastende materialen. “Duurzaamheid heeft de toekomst en verdient zichzelf uiteindelijk terug. Maar wel realistisch de kosten doorberekenen en transparant zijn over het terugverdienmodel voor de huurder”.

Een schat aan inzichten!

Veel panelleden hebben echt de moeite genomen om hun keuze voor de acht voorstellen toe te lichten. Dit heeft naast de adviezen geresulteerd in een heel boekwerk aan open antwoorden, waar wij veel nieuwe inzichten door hebben gekregen. SHY voelt zich hiermee gesterkt in haar overleg met Ymere over het nieuwe ondernemingsplan.