A A A

Sinds 1 juli is de nieuwe Woningwet van kracht.

We hebben daar al het nodige over geschreven. Nog geen aandacht werd besteed aan een merkwaardige bepaling die in de wet is opgenomen, namelijk dat huurdersorganisaties, bewonerscommissies, gemeenteraden en Colleges van Burgemeester en Wethouders een huurdersraadpleging mogen houden. Nergens is uit op te maken waarom die bepaling in de wet is opgenomen. Evenmin is duidelijk over welke onderwerpen zo’n raadpleging zou moeten gaan.

Prestatie-afspraken, zienswijzen en raadpleging.
Als we gaan raden lijkt de reden voor de raadpleging voor de hand te liggen. In de Woningwet hebben huurdersorganisaties en gemeenten een rol bij de totstandkoming van prestatie-afspraken. Ook worden van hen zienswijzen verwacht bij administratieve splitsing of fusie van de corporatie. Met de raadpleging krijgen huurdersorganisaties, en in sommige gevallen bewonerscommissies, een instrument in handen om de mening van hun achterban te peilen. Maar die mogelijkheid hadden ze natuurlijk al. Het komt wel eens voor dat er bij een woningcorporatie geen georganiseerde huurders actief zijn. In zo’n geval kan een gemeenteraad of een College toch de mening van de huurders ophalen om hun zienswijze over splitsing of fusie op te funderen.

Formele en informele participatie.
Woningcorporaties, en in toenemende mate ook huurdersorganisaties, hebben behoefte aan een bredere inbreng bij de totstandkoming of beoordeling van hun beleid. Daarvoor worden allerlei middelen ingezet, zoals enquêtes, klantenpanels, digitale platforms of twitter. De huurdersraadpleging kan daar een goede aanvulling op zijn. Er moet wel voor gewaakt worden dat deze informele vormen van huurdersparticipatie de adviesrol van bewonerscommissies en huurdersorganisaties niet ondermijnen – dat een woningcorporatie bij een negatief advies niet kan zeggen dat de meerderheid van de huurders een andere mening is toegedaan, omdat dat uit een enquête of iets dergelijks is gebleken.

Maak vooraf afspraken.
Om zo’n situatie te voorkomen is het daarom handig om afspraken te maken. Ga samen met de verhuurder vooraf in overleg over de inhoud van een enquête of de rol van een klantenpanel. Spreek ook van tevoren af wat er met de resultaten zal worden gedaan. Leg de afspraken daarover vast, bijvoorbeeld in een samenwerkingsovereenkomst. En, om weer terug te keren bij de huurdersraadpleging, leg van tevoren vast dat de verhuurder de nodige adresgegevens en zo nodig financiële middelen beschikbaar stelt.