A A A

Zo staat in een uitgebreid artikel op de website van Ymere. Dit klinkt hoopvol. Toch hebben wij een paar vragen en opmerkingen aan het adres van Ymere, “Stress is vreselijk”, zegt de heer Gerritsen van Ymere. Daar zijn wij het volledig mee eens en een dak boven je hoofd is een eerste levensbehoefte: daar hoeven we niet eens over te praten.

Dat de heer Gerritsen zich afvraagt hoe huurders straks moeten rondkomen van hun inkomen is een terechte vraag, waarbij hij een paar voorbeelden noemt die daar mede de oorzaak van zijn. Hij vergeet hierbij echter één belangrijke medeoorzaak: de ”huren”. Deze vormen voor veel mensen met een krappe beurs iedere maand weer een hoofdpijndossier dat moet worden opgelost.

Trekt u daarom op tijd aan de bel als je merkt dat het misloopt! Hoe eerder u reageert, hoe beter. Maar dan komt het.

“We schelden geen huren kwijt, maar helpen wel met een maatoplossing!”

En wat is die maatoplossing dan? De heer Gerritsen doet een klemmend beroep op andere partijen om huurders die in financiële nood zitten te helpen. En hij verwijst dan naar o.a. energiemaatschappijen, supermarkten, gemeenten en het rijk. Natuurlijk, daar moeten ook de nodige maatregels genomen worden, maar de maatoplossing van Ymere met betrekking tot de huur komt niet verder dan uitstel van betaling, met als gevolg schuld in de toekomst. Wij begrijpen niet dat dit als oplossing gepresenteerd kan worden.

Volgens ons zou een tijdelijke of algehele huurverlaging een betere oplossing zijn. In ieder geval voor de mensen die nog altijd in een E-F-G ‘doortochtwoning’ wonen. In deze tijd dienen de instanties vooral te kijken naar waar ze zelf hun steentje kunnen bijdragen. Bij Ymere is en blijft dat woning- en huurgerelateerd. En mochten ze al naar de energie verwijzen, zou Ymere er dan ook met de grootste spoed voor kunnen zorgen dat de energieprijzen van die woningen omlaag kunnen door middel van betere isolatie.

Waarom uitstel van betaling een slecht idee is:
Helaas lijkt de huurder vaak nog steeds te moeten grijpen naar schuldhulpverlening om een goede oplossing te krijgen. Uitstel van schulden schuift het probleem alleen maar op en als iemand ook maar denkt dat deze crisis van korte duur is …..

Een maand huurachterstand is nog in te halen, bij 6 maanden in blijvende crisis zal geen enkele huurder van een sociale huurwoning de komende 2 jaar nog geld over hebben om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Eénverdieners van middeninkomens zullen snel ook aan deze schuld ten ondergaan.

Schuld bij rijk, gemeente, energiebedrijf en verhuurder zijn onmogelijk nog van één modaal of zelfs minimuminkomen te verwerken. Men dient door middel van gemeenschappelijke inspanning zien te komen tot een haalbare oplossing te komen voor de huurders. Prioriteiten stellen en inlevingsvermogen zouden hierbij de boventoon moeten voeren.