A A A

Nieuwe mogelijkheden bij Ymere voor reparatieverzoek en betalingen.

Beste lezer(-es),

Op dinsdag 13 april is Ymere gestart met MijnYmere.

Op de website van Ymere.nl zijn vanaf die datum twee functies beschikbaar voor huurders, namelijk voor het inplannen van reparaties en het betalen van rekeningen.
Als u op de homepage van Ymere.nl de button ‘reparatie melden’ aanklikken komt een nieuwe proefpagina tevoorschijn. Op die pagina wordt uitgelegd hoe u zelf een account kan aanmaken voor MijnYmere. Daarna kan u de reparatie zelf opgeven en inplannen. Een zelfde functieknop is er ook voor het regelen van betalingen.

De pilot wordt gestart met de huurders uit Almere. Daarna zal een evaluatie plaatsvinden en zal MijnYmere verder worden uitgerold.


ALV via Teams

De HVA heeft na ruim 14 maanden zonder ALV besloten om op donderdag 22-04-2021 een vergadering via het digitale platvorm Teams te organiseren voor haar leden.
Dat was wel even wennen, hoor!
Ten eerste binnen het bestuur van de HVA, want waar ga je het dan over hebben? Het was immers zo’n lange tijd waarin ook de bestuursleden elkaar alleen maar via de telefoon of Teams hadden gesproken. En met onze leden hadden we in die tijd nog geen enkel contact gehad, met uitzondering van deze nieuwsbrief dan. Maar dat kan je ook niet echt contact noemen; dat is meer een teken van “we leven nog”, waarbij we gelukkig ook geen berichten hebben gehoord dat het ergens binnen onze BC’s echt mis is gegaan.
‘So far so good’, zullen we maar zeggen.

Ten tweede was het natuurlijk voor onze BC-bestuursleden net zo’n vreemde gewaarwording als voor ons. Ben je net een beetje aan het wennen om te leven binnen je eigen bubbel, komt de HVA je uitnodigen om deel te nemen aan de eerste ALV via Teams in de geschiedenis van de HVA. ‘Het moet toch niet gekker worden!’, zullen verschillenden hebben gedacht. Maar ja, je bent jong en je wil wat, dus verschillende van onze leden meldden zich vol overgave aan om deel te nemen aan het experiment. En zie daar: het is gelukt! Zes van onze BC’s waren vertegenwoordigd tijdens onze eerste digitale bijeenkomst ooit. Een mooi resultaat dus en hoopvol voor de toekomst!

Donderdagavond 22-04-2021, 20 uur

Iedereen is er klaar voor en onze voorzitter opent de vergadering en heet alle aanwezigen hartelijk welkom. Er is geen agenda omdat het bestuur vooraf niet kon bedenken wat de eventuele vragen zouden kunnen zijn die er leefden onder de deelnemers. Er werd dus onder de slogan “elkaar weer zien en spreken” afgetrapt met een voorstelrondje van de nieuwe aspirant bestuursleden van de HVA.
Na deze eerste kennismaking die soepel is verlopen, zullen we dit natuurlijk op de eerste ALV die weer normaal gehouden kan worden herhalen.
Dat we voor deze eerste digitale vergadering geen agenda hadden opgesteld, bleek na de eerste voorzichtige opmerkingen over en weer geen probleem, want de aloude onderwerpen die maar geen oplossing kunnen vinden rolden weer lustig over tafel. Zo waren daar weer de schoonmaak door de firma Vitali, onderhoud, brandveiligheid, bergplaatsen voor scootmobielen, de ANBI status van de HVA, overjarige verwarmingsketels en een communicatieprobleem tussen de HVA en een bewonerscommissie.
Voor al deze problemen hebben we aangeraden ons schriftelijk op de hoogte te stellen van de juiste toedracht, zodat we gericht actie kunnen ondernemen richting Ymere en ons eigen secretariaat. Ook de gevoelsmatige punten woningbezichtiging en communicatie van de huurprijzen door Woningnet zijn aan de orde geweest, maar konden niet opgelost worden.

Zoals u ziet wordt het communiceren met Ymere bemoeilijkt door het vaak ontbreken van een fysieke ontmoeting. Op afstand hardnekkige problemen oplossen blijft een uitdaging. Gelukkig hoeft u dit niet alleen te doen. HVA is er door leden voor leden, samen staan we sterker


Huurverhoging dit jaar voor alle huurders anders.

Voor een half miljoen huurders in de vrije sector geldt dit jaar voor het eerst een wettelijke maximale huurverhoging. Voor zo’n 2,5 miljoen huurders in een sociale huurwoning geldt dit jaar een huurbevriezing en zo’n 260.000 hurende huishoudens in de sociale sector hebben dit jaar recht op huurverlaging. De Woonbond lanceert vandaag een online check waarmee huurders kunnen controleren waar ze recht op hebben en of de gevraagde huurprijs wel klopt.
Woonbondwoordvoerder Marcel Trip ‘Dit jaar zijn alle regels rond de jaarlijkse huurverhoging net wat anders. Met onze check kunnen huurders controleren waar ze recht op hebben. Wanneer ze ten onrechte een huurverhoging krijgen of de huurstijging te hoog is levert de check een bezwaarbrief op maat.’

Huurbevriezing

Om te weten of je in aanmerking komt voor huurbevriezing is het van belang om te weten of je sociaal huurt of niet. Je kunt een sociale huurwoning huren bij een woningcorporatie of een commerciële verhuurder. Om te weten of je sociaal huurt is het van belang om te weten wat de huurprijs was op het moment dat je in de woning ging wonen. Als deze onder de in dat jaar geldende ‘liberalisatiegrens’ lag (dit jaar is dat €752,33) dan huur je met een gereguleerd of sociaal contract en mag de huur dit jaar niet omhoog.

Huurverlaging

Sociale huurders bij een woningcorporatie met een hoge huur en laag inkomen hebben zelfs recht op huurverlaging. Huurders die al langer in de voor hun huishoudtype geldende inkomenscategorie vallen, krijgen automatisch een huurverlaging. Huishoudens die recent een inkomensdaling hebben gehad moeten zelf huurverlaging aanvragen.
De regels gaan over de jaarlijkse huurverhoging en niet over huurverhogingen die gepaard gaan met woningverbeteringen. De jaarlijkse huurverhoging gaat voor de meeste huurders per 1 juli in.

Bericht Woonbond