A A A

Onderstaand persbericht van het VNG is het zoveelste bewijs dat zo langzamerhand iedereen die iets met de sociale woningbouw in dit land te maken heeft, of daar over meedenkt, zo langzamerhand overtuigd is dat minister Blok, met in zijn kielzog een meerderheid in de 2e kamer het spoor volledig bijster is.

Met zijn conceptnovelle herziening Woningwet, wordt zo langzamerhand iedereen die hiermee te maken krijgt het werken onmogelijk gemaakt. Gemeenten die toezicht moeten houden komen voor een onmogelijke taak te staan om die uit te voeren, Corporaties mogen zich alleen nog maar bezig houden met het bouwen van socialehuurwoningen, tenzij particuliere investeerders geen trek hebben om te investeren in koop of vrije sector woningen, wat natuurlijk alleen maar opgaat als er niets te verdienen is aan een dergelijk project, waardoor het gevolg van deze maatregel zal zijn dat de toch al bijna stilstaande sociale woningbouw totaal stil komt te liggen.

De woonbond en de huurdersbelangen verenigingen in Nederland hebben van begin af aan gewaarschuwd tegen deze onzinnige maatregels, die samen met de door huurders opgebrachte verhuurdersheffing van Min Blok zo langzamerhand aan de rand van de afgrond zijn gebracht, maar onze “volksvertegenwoordigers” zijn ziende blind en horend doof, want zelfs naar een gerenommeerde partij als het VNG word niet geluisterd. Het is diep treurig. (HVA)

Persbericht:

De VNG is teleurgesteld over de conceptnovelle herziening Woningwet. In het voorstel staat weliswaar dat een goede samenwerking tussen gemeenten en woningcorporaties belangrijk is en dat de gemeentelijke woonvisie daarbij bepalend is, maar tegelijkertijd worden de mogelijkheden voor gemeenten om samen te werken met corporaties juist ingeperkt. Corporaties krijgen minder investeringsmogelijkheden en dat gaat ten koste van leefbare woonwijken. Bovendien krijgt de minister te veel invloed op lokaal woonbeleid.

Wijkverbetering en middeldure huurwoningen

Gemeenten mogen volgens het voorstel alleen met corporaties samenwerken aan bijvoorbeeld het verbeteren van wijken of het bouwen van middeldure huurwoningen als er geen marktpartijen zijn die dit willen doen. Bovendien mag het alleen als de corporatie al woningen heeft in de betreffende wijk. Als een gemeente wil dat de corporatie aan de rand van een dorp 16 rijtjeshuizen bouwt met tussenwoningen voor sociale huur en hoekwoningen voor het middensegment, dan mag dat niet. Aan de financiering van investeringen door corporaties worden allerlei onzinnige voorwaarden gesteld.

Onnodige beperkingen

De VNG vindt dit een slechte zaak. Er moeten geen onnodige beperkingen zijn voor corporaties die investeringen willen doen die wettelijk zijn toegestaan en passen in de gemeentelijke woonvisie. Die beperkingen kunnen ertoe leiden dat corporaties ook niet meer kunnen investeren in hun primaire taak, sociale woningbouw. Dat de minister allerlei ingewikkelde procedures en financiële drempels opwerpt zodat corporaties bijna niet meer kunnen investeren, vindt de VNG buiten alle proporties.

Werkgebied van corporaties

In de conceptnovelle staan geen maatregelen om het werkgebied van woningcorporaties beter te laten aansluiten bij de schaal van de regionale woningmarkt. De minister legt de verantwoordelijkheid nu gemakshalve bij gemeenten om dat te regelen. Het is op zich goed dat gemeenten een rol spelen bij het definiëren van de woningmarktregio, maar de VNG vindt dat het Rijk een verantwoordelijkheid moet houden om te zorgen dat gemeenten niet buiten de boot vallen als corporaties hun werkgebied verkleinen.

Toezicht op het WSW

De VNG is zeer verbaasd dat in de conceptnovelle weinig wordt geregeld om het toezicht op het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) te verbeteren. Hoe het WSW functioneert is niet transparant. Dat is onwenselijk en niet van deze tijd. De VNG stelt daarom voor het WSW onder prudentieel toezicht van De Nederlandsche Bank te brengen.

Al met al vindt de VNG dat er nog veel moet gebeuren voordat de novelle echt bijdraagt aan beter lokaal woonbeleid. De VNG heeft, mede namens de G4 en de G32, deze en andere bezwaren in een uitgebreide reactie aan de minister kenbaar gemaakt.